Yukon and alaska

11 september 2014 - Peace River B, Canada

Alaska

We zijn alweer 2 weken onderweg na de vorige verslagen. We hebben in deze tijd veel gezien en veel meegemaakt, alaska was ongelofelijk! We reden vanuit tok richting denali voor een aanzicht op de mount mc kinley.  Alleen 1 op de 3 mensen ziet deze berg helemaal dus crossing our fingers. De berg is zo hoog dat hij vaak in de wolken te vinden is. Hij is bijna 6000 meter hoog, in feet klinkt het wat spannender 17000 foot. We besluiten om de denali highway te doen en niet de reguliere highway richting fairbanks. De denali highway is ongeveer 280 km en alleen maar gravel en gaten. Die voelden we goed en Basher ook. Hij had een beetje last van z'n vering en maakte wat lawaai, de volgende dagen was het weg en reed weer als vanouds. Op de denali highway stikte het van de jagers die op caribou aan het jagen waren. We hoorden van een aardig Amerikaans stel dat het soms complete bloedbaden zijn. Als er een kudde caribou oversteekt en er zijn jagers in de buurt is het 1 grote schiettent, en volgende de vrouw vliegen de kogels je dan om de oren. Zo schoten ze op een weg richting fairbanks 1500 caribou dood op een kruispunt, ze omsingelden de beesten en begonnen te schieten,bizar! Eenmaal aangekómen bij denali helaas geen mnt mc kinley , te bewolkt. We hadden in eerste instantie niet gedacht dat we zover alaska in zouden gaan, maar besluiten om ook maar naar het zuiden te rijden. Eerst anchorage en daarna seward. In anchorage doen we wat boodschappen en bekijken de stad een beetje om vervolgens door te rijden richting seward in het kenai gebergte. In seward bleven we 3 dagen. Beetje vissen, hiken, en een boottour. Vissen hier is vrij simpel. Je hebt een hengel een sterke lijn en een 5 haken met een stuk lood eraan. Hier noemen ze het snaggen. Ze werpen in waar de zalmen een monding vinden om door te gaan naar een plek om hun eitjes te leggen. Velen van deze beesten redden het niet. De vissers werpen hun lood met haken in om vervolgens met volle kracht het lood naar zich toe te trekken, als er dan toevallig een vis voorbij dat lood zwemt... BAM haak in het lichaam en de visser trekt m binnen. Slag op de kop en avondeten. Zo staan ze de hele dag langs de kant te vissen. Best bruut om te zien alleen voor de meesten is het hun leven, brood op de plank... Naja vis op de plank.
Hiken doen we hier ook nog maar een keer, omdat we een dag moeten overbruggen voordat we een boottour doen. De hike is naar een gletsjer, de exit glacier in seward. We doen hem tot halverwege omdat we geen zin meer hebben om hem helemaal te doen. De hike is 7 mile en alleen maar steil omhoog. Op het einde klauteren omhoog, wel cool om te doen. Voldaan gaan we terug naar de camping aan het water in de monding van seward. De volgende ochtend om 09:00 vertrekken we op de boot 9 uur lang. Hier zien we veel heel veel orka's, walvissen ook springend, zeeleeuwen, puffins, zeehonden, en uiteindelijk de gletsjer die uitmond in het water. Hier staan we even en hoorden we het ijs afbreken en naar beneden kletteren. Eerst een doffe knal en vervolgens denderd het ijs naar beneden. Best indrukwekkend. We hebben een mooie dag en s'avonds deinzen we nog na in bed. We besluiten om te eten bij een local visrestaurantje, omdat overal in de supermarkten de zalm was uitverkocht. De zalm die we hier weten was zo ongelofelijk lekker! De volgende dag rijden we eer richting de Canadese grens, wat nog zeker 600 km is. Dus in 2 keer rijden we deze machtige weg. Vanuit anchorage rijden we over de glenn highway richting glennallen. Wat een mooie weg is dit. Met uitzicht over de wrangell mountains die je van heel ver al ziet. De mooie bomen die al in gouden herfstkleuren zijn, de mooie weg die er tussen door loopt, en de bergpieken besneeuwt en glimmend in de zon. Wat een plaatje. We rijden in 2 dagen richting tok, waar we al eerder hebben gestaan om nog even de was te doen een douche te nemen en een uurtje WiFi volmaken. De volgende dag gingen we de top of the worldwide highway rijden richting de Canadese grens en als eindpunt dawson city in de yukon. We zien niet veel WILDLIFE maar wel weer de uitgestrekt landschappen en veel sneeuw, bovenop de top rijden we in de sneeuw en staat de man van de customs ons op te wachten in de sneeuw. Na een paar vragen steken een de grens over en rijden we nog een stuk door naar dawson city. Daar hebben we een rv camping en mogen we het noorderlicht in een koude nacht nog een keer zien. Deze keer was het nog mooier dan de vorige keer. En langer, we besluiten na 2 uur buiten staan naar binnen te gaan en met -4 konden we het ook niet meer warm krijgen. We staan hier 2 nachten omdat je hier goud kan zoeken en dat doen we ook 2 dagen. We hebben een schep en 2 goud pannen en bij claim 6 gaan we zoeken. De eerste dag vinden we in 4 uurtjes zoeken 1 stukje goud. Volgens de locals is het best bijzonder dat je hier wat vindt omdat de meeste mensen hier niets vinden. Het is leuk om te doen, maar je moet wel geduld hebben. Gelukkig heb we dat allebei en in de zon is het ook heerlijk vol te houden. De planning is richting whitehorse te rijden, maar eerst wat propane er in gooien voor de kachel.