Inside passage, port hardy - watson lake

25 augustus 2014 - Denali National Park and Preserve, Verenigde Staten

Inside passage

We staan om 04:00 op, naja de wekker stond op 04:00 en na een paar keer snoozen gaan we er toch maar uit. We nemen vandaag de ferry inside passage. Dat is een boottocht van ruim 17 uur. Om 07:31 vertrekt hij en we moeten 2 uur van te voren inchecken. We hebben met heel veel mensen gepraat over de inside passage, bij veel mensen staat hij op hun Bucket list. We staan in de rij te wachten en naast ons staat een mega rental rv. Eentje met een hondje achter het raam. De camper is ruim 8 meter en natuurlijk zijn het Nederlanders. Hoe groter hoe beter. Nou alles behalve makkelijk. Ze rijden hem met z'n tweeën, wij zijn blij met een camper als Basher waar we eigenlijk overal makkelijk terecht kunnen. Dus een tip: als je een camper huurt neem dan een normaal formaat en niet formaat kijk eens hoe groot mijne is. We mogen om 07:00 BOARDEN en het is alles behalve druk. Op zo'n mega schip de northern expedition victoria waar ruim 1600 mensen aan boord kunnen zijn het er nog geen 1000. Om 07:31 eindelijk uitvaren en helaas in mist, de kapitein geeft aan dat door de dichte mist hij om de twee minuten een signaal moet afgeven. Best lawaai. Wij hebben een mooi plekje ( niet gereserveerd, en ook nooit doen) aan de linkerkant van het schip. Uiteindelijk bleek de linkerkant qua zicht ook de mooiste. Rond 11:00 trekt de lucht open en zien we hoe mooi het contrast is tussen lucht, water, bergen, en groen. Beetje als Noorwegen maar dan mooier. De bergen in Noorwegen zijn minder groen tussen de fjorden. Hier is alles groen en alleen hoog op de bergen is het alleen maar steen. Ik ben nooit ziek op een boot, maar inwerp nu wel een beetje misselijk omdat ik achter de laptop zat voor de uitnodiging van m'n ouders feestje. (Op de dag dat we terug komen, dat wordt pittig). Manon heeft dan al een pilletje op en valt steeds weg en probeert wat te slapen. Ze wordt uithaal slaap gehaald door een omroep van de kapitein dat er een humpback whale aan de linker kant te zien is. Ze is in 1 keer wakker. We zien deze boottrip uiteindelijk 9 humpback whales. Helaas geen orka's. De landschappen zijn adembenemend en we genieten flink! Na ongeveer 5 uur stoppen we bij Bella Bella. Een klein eilandje om wat mensen uit te laden die hun reis vervolgen naar queen Charlotte Islands. Dat is ook nog wel een wens voor ons. We vervolgen onze trip met een tiental auto's minder, maar aan boord zijn nog wel steeds dezelfde mensen die de avond ervoor bij ons op de camping stonden. Een aardige familie uit Duitsland die we uiteindelijk een kaart geven omdat ze geen goede hadden. Mensen blij wij blij. We nemen de cultuur hier al aardig over. We kunnen uren typen over deze bootreis, maar je moet hét zelf beleven. Of op Google de inside passage intypen en dan de afbeeldingen bekijken ongetwijfeld dat je ziet hoe mooi het is. We genieten nog van het uitzicht en de zonsondergang. Om 23:30 zijn we in prince rupert en voelen deze lange dag wel. We rijden de ferry af als 1 van de eersten en komen ook als eerste aan op een camping waar uit blijkt dat elke camper met mensen op de ferry ook een overnachting willen. Even bijtanken en dan de volgende dag richting het oosten rijden. Tot ongeveer 80 km na térrace nemen we pas de weg naar het noorden. We halen een Starbucks en een lemonade en rijden weer door mega mooie landschappen en zeggen vaak tegen elkaar; wat mooi he! We rijden door tot terrace een redelijk groot stadje met alles erop en eraan. De vrouw van het visitors centre zegt dat we bij ferry island moeten gaan kijken. Dat doen we dan ook maar en vinden hier een camping omringt door water. Een rivier met veel zalm! Helaas geen een gevangen maar toch lekker aan het water gestaan hengeltje uitwerpen. Onze buren op de camping judy en Philip komen enthousiast terug van het vissen, want zo blijkt ze hebben een grote zalm gevangen. Een coho salmon. Ze hebben geen Weegschaal helaas, maar bij mij schiet wat te binnen. De koffer Weegschaal. We hangen de vis in de zak aan de Weegschaal en ze geeft 14,2 pond aan! Poeh wat een vis. Ze hebben ook nog een kleinere en die gaat hij fileren. This is yours zegt hij! Lekker voor avondeten de volgende dag! Super vers, mooie kleur en een mooi filetje. We pakken hem in en doen hem of haar of het in de koelbox. De volgende dag zou hij, zij of het super smaken! Beetje wilde rijst erbij en wederom camping culinair. De avond ervoor was het ook al camping culinair. Ik had zin in rijst dus we hadden rijst met taugé, prei, champignons, ui en teryaki saus met zelfgemaakt krupuk. Saté en satesaus!  Heerlijk! Voordat we straks in het noorden wat minder uitgebreid kunnen koken dus twee lekkere maaltijden gehad. We zijn nu onderweg naar watson lake in yukon. Nog 680 kilometer op dit moment, lekker muziekje erop en wederom genieten van een mooie dag. Life is Good.
Joni gefeliciteerd met je verjaardag! En Hennie doe je rustig aan! Heel veel beterschap. Tot gauw en horens.

Liefs ons.