Whistler, squamish, vancouver, tofino, comox, telegraph cove, port hardy

13 augustus 2014 - Port Hardy, Canada

We zijn alweer 3 weken verder, ik dacht dat de tijd niet zo snel ging alleen als ik werk aan de blog vliegt het wel voorbij. En extra als je het niet elke dag bijhoudt. We zijn al in Vancouver en tussendoor hebben we genoten van de natuur. We stonden in whistler op een camping in de bossen waar helaas een fire ban was, dus geen kampvuurtjes. Even ervoor waren we bij een camping in whistler waar ook een Spa is dus betaal je ook voor zeg maar. 55 dollar per nacht! No way! Dan maar geen electriciteit en iets verder van whistler af. In whistler was dit weekend the iron man, triatlon en de highway 99 sea to sky afgesloten.  Dit is trouwens een weg waar je u tegen zegt, wat een route en misschien wel mooier en groffer dan de icefieldparkway. Veel hoogt verschillen en groen. Helaas hadden we daar veel regen dus zagen we niet veel van de diepere uitzichten. Whistler een ski-oord bij uitstek waar je het hele jaar door kan skiën en in de zomer heel cool kan mountainbiken is een echte aanrader...Steven!!! Je gaat net als wij deden naar boven met een skilift en halverwege of aan de top knal je naar beneden met je fiets. We zagen kleine kereltjes, grote kereltjes en vrouwen springen en snel de berg af gaan. Heel cool. Wij gaan gewoon naar boven toe om daar een beetje Rond te lopen en de peak to peak gondola te nemen. Deze gondola brengt je over een dal van whistler naar blackcomb mountain. Vervolgens stapten we in een stoeltjeslift nog verder omhoog, wat was dat koud met een korte broek! Op zich logisch want je kon er nog skieen. Wel een gek gezicht, ik in m'n korte broek Manon haar vestje aan en de rest van de mensen in ski kleding. Gauw even kijken en terug naar beneden. Wat leuk was dat we naar boven ws een beer zagen maar wisten het niet zeker dus op de terug weg goed kijken op ongeveer hetzelfde punt. En ja hoor 2 beren een moeder en een jong en niet veel verder naar beneden tussen de fietsers nog een beer. Weer zwarte beren. Beneden in het dorp hebben we nog wat gegeten bij Amsterdam wat een restaurant is wat eigenlijk niets Amsterdams heeft, helaas. Savonds nog even een filmpje kijken en daarna doorrijden richting squamish.
Vanaf whistler zijn we ongeveer een uurtje verder aangekomen in squamish.
Dit is een klein plaatsje met wat oudere gebouwen en een mega groot meer.
We staan hier op een camping tegenover een waterval. We doen hier even wat boodschapjes. En maken hier onze 1ste appeltaart in de dutch oven!! Wat lekker. Helemaal goed gelukt! In squamish is ook nog een farmers market bezig en gaan daar even naar toe. Allemaal lokale mensen die hun groentes en fruit verkopen. Manon koopt hier een grote zak popcorn en bosbessen.
De volgende dag gaan we naar het grote meer. De wind is hier heel erg goed tussen de bergen. Dus er zijn een hoop windsurfers en kitesurfers bezig. Super gaaf om te zien. Later op de dag is er ook nog een wedstrijd voor de kitesurfers wie de mooiste, hoogste sprong kan maken. Super gaaf om te zien hoe die mannen dat doen.
De volgende dag rijden we weer een stukje door en komen dan aan in Vancouver. Hier staan we op een rv camping heel dichtbij de stad zelf. De camping heeft een zwembad en een hottub heerlijk! Het weer is hier super heerlijk warm. Dus we vermaken ons wel in het zwembad.
Vancouver zijn we vorig jaar ook geweest dus sommige dingen zijn al bekend voor ons. Maar toch is het raar om weer in de straten te lopen.
We gaan in gasttown, dit is een stukje stad met veel winkeltjes en niet de grote ketens. Erg gezellig en ook weer super warm. Beetje te warm om door de stad te lopen. Elroy wil graag naar de kapper of een Barber en we gaan een shop binnen. Nou wat hier is gebeurd met Elroy zijn haar laten we maar niet over hebben. We hebben toen we terug op de camping waren de tondeuse erover heen gehaald. Want het zag er niet uit. Dus nu heeft Elroy het lekker kort.
We zijn ook naar de suspension bridge geweest dit is een hangbrug over de rivier. Een hoop toeristen en bussen vol Chinezen. Maar we hebben het gezien. Je loopt over de brug heen en aan de andere kant hebben ze nog een pad aangelegd waar je een kleine wandeling kan maken. En ook bovenin de bomen hebben ze hangbruggen gemaakt.
Ook was er een wedstrijd van de landen Frankrijk, USA en Japan met vuurwerk. En het vuurwerk is op muziek. Wij hebben er 2 gezien Frankrijk en Japan. Het is een hele happening er komen z'n 400.000 mensen op het vuurwerk af. Het hele strand zit en ligt vol met mensen. De mensen reserveren hun plekjes smiddags al. Wij waren begin van de avond en vonden een stukje verderop nog een plekje waar we het vuurwerk heel goed konden zien. Dit was misschien wel het mooiste vuurwerk wat we ooit gezien hebben. Uiteraard was dit van Japan. De dagen erna hebben we nog lekker gegeten bij happa isakaya en guu Samen met Paul en manami. Smaandags kwamen Jeroen Jane en gio aan op het vliegveld en als verrassing stonden we daar met een groot fel geel bord met hun namen erop. Na wat omhelzingen de auto geregeld van hun en gingen we ieder onze eigen kant op. De volgende dag moesten we de boot nemen van 5:30pm dus voor die tijd nog even alles gauw regelen qua camping spullen voor Jeroen en Jane. Op naar vancouver island. Daar gaan we eerst naar tofino, cathedral grove en telegraph cove. In tofino hebben we nog een kleine wandeling gemaakt door het bos en uiteindelijk het strand. Voor gio was er nog een zwembad dus die heeft zich ook nog even vermaakt. De laatste avond in tofino zijn we nog even het strand opgelopen om de zonsondergang te zien. Wat een mooi strand en super ondergang van de zon. Na 2 nachten, camping culinair en vochtigheid doorgekregen richting comox. Tussendoor gestopt bij cathedral grove waar de mega dikke bomen staan. Ongekend hoe groot ze zijn. Was het mooiste wat we tot nu toe gezien hebben of niet Jeroen. In comox staan we aan sealbay harbour. Een mooie camping met super schoon sanitair. Vanuit hier hebben we een soort farm tour gedaan. We hadden appels nodig voor Manon dr appeltaart dus van farm naar farm. Eerst brood halen bij mennonieten, blueberries plukken bij John, steaks bij gunther bros ( lekkerste steak tot nu toe!), appels lukte helaas niet dus die moesten we maar ophalen bij de superstore. S'avonds heerlijk gegeten en de super maan op de foto gezet, wat een mooi gezicht  en wat een licht in de nacht door deze mega natuurlijke lamp. We hoeven nog maar 250 km richting telegraph cove en rijden het in 3 uur weg. Aangekomen op onze plek discussiëren waar de tent moest komen te staan van de duimpies. Hebben wij gelukkig geen last van, wij halen de stoelen uit Basher, sluiten hem aan op het stroom en klaar! S'avonds heerlijk een zalm gegeten van de farmers market. De volgende ochtend moesten we er vroeg uit want het beloofde een mooie dag te worden. We gingen met tide rip grizzly tour een dag weg, omdat we vorig jaar niets gezien hadden kregen we een waardebon. Scheelt toch 299 dollar pp. We gingen weg om 07:00 en ze zeiden dat ze nog niet eerder dit seizoen zo'n mooie ochtend hadden. Het water was spiegel glad en de zon was er volop waar ze normaal veel mist hebben. Na een klein half uur zagen we de eerste orka's vanaf de boot. (Het is totaal ongeveer 1,5 uur heen 2 a 3 uur daar en dan 1,5 uur terug). Na vele orka's ook nog 2 bultruggen en een grazende grizzly langs het water. Het was nu al perfect! Aangekomen in glendale cove waar we over stappen op andere boten die I. Een moeras verder kunnen varen al snel de volgende beren. Een moder met 3 cubs. Ze durfden het hoge gras niet goed uit en later bleek waarom. Er kwamen 2 andere grizzlys aan van de andere kant. Twee zusjes van 2 jaar. Wat mooi! Spelend door het water en jagend op de vele zalmen die hier rondzwemmen. Wat een ervaring! Het werd vrij druk dus we gingen terug voor de lunch om vervolgens nog een keer terug het moeras in te gaan maar helaas geen beren meer. Het tij was te hoog en dan kunnen de beren niet meer jagen op de vis. Ze jagen het meest op de vissen wanneer de zalmen bijna voor het oprapen liggen. Op de teug weg komen we nog een bultrug en een gigantisch orka mannetje tegen. Een van van bijna 1,5 meter hoog. Dit zijn zulke mooie beesten! Terug op de camping speelt Jeroen een goede acteur en zegt tegen ons dat we ons moeten omkleden omdat we om 18:00 gaan eten. Douchen, mooi maken en op naar het dorpje. Eenmaal daar zegt gio ik wil nog even kijken bij het museum, perfect! Manon wil niet en zegt dat ze nog even de baai over wil kijken.  En na 5 x vragen loopt ze toch mee naar binnen hand in hand.  Daar ziet ze een tafel staan met wijnglazen onder het karkas van de bultrug en uitzicht over de baai. Ze dacht dat ik weer een flauwe grap aan het maken was. Maar deze keer niet. We staan tegenover elkaar en met moeite komen de woorden uit m'n mond ( ik had nog wel 30.000 x geoefend). Ik vroeg of ze ooit met mij wou trouwen en gelukkig kreeg ik een : Ja natuurlijk! Haha. Perfecte afsluiting van heel wat geregel. We hebben daarna heerlijk gegeten in het museum met z'n tweeën en daarna terug gelopen naar een versierde Basher. Dat hadden Jeroen gio en Jane gedaan. Heel lief! Het zou een mooie afsluiter zijn voordat Jeroen Jane en gio verder gaan met hun avontuur en wij natuurlijk ook. We hebben nog 7 weken. Hun gaan richting Jasper en banff en wij vertrekken richting port hardy om daar op donderdag de inside passage te nemen. Van port hardy naar prince rupert vlak tegen de grens van alaska. We zitten nu op een camping vlak voor port hardy met een riviertje vlak achter ons. Gister avond liepen we een stukje langs het water, en over een stuk opgedroogd stuk rivier. Aan leven op dit stuk geen gebrek. Van canada geese, ijsvogels, reigers, eagles, raven, zalmen, forellen tot een beer vlak voor onze neus! Ik zei tegen Manon kijk die zalmen springen dan! Ik wees ernaar en Manon zag het niet, maar wat ze wel zag was een grote zwarte beer! Na goed kijken ( niet te missen) zag ik m ook. Ik schrok een beetje omdat hij zo dichtbij was. Ongeveer 25 meter zat er tussen ons. Hij liep rustig door te snuffelen na ons gezien te hebben. We volgden hem nog een klein beetje en waren hem kwijt na een paar minuten. Gauw de stoeltjes en hengel ophalen en terug. Aan het water proberen een zalmpje eruit te halen wat helaas niet lukte. Wel kwam de beer weer even kijken. Zo ook vanochtend  om 7:30. Wat mooi!
Zo verslag weer af en we zijn weer bij! We genieten nog steeds volop en we gaan nu richting het noorden waar het allemaal meer natuur wordt en weinig WiFi of telefoon. Vanaf prince rupert rijden we richting  white horse en kluane national park. Daarna is nog een vraag. Of we rijden door naar alaska of we rijden terug richting het zuid oosten. Prince George, barkersville, etc ,etc. Jullie horen van ons!

1. Jeroen, Jane en Giovanni:
    21 augustus 2014
    Die bomen waren echt mooi en zo groot ook hè ;) veel plezier nog samen en tot snel
  2. Henk:
    Ik kijk nu ook mee . Grt Henk en Joke
  3. Jaire van Sloten:
    22 augustus 2014
    Hallo globetrotters wat heerlijk weer om jullie reis verhaal weer te lezen geniet er maar lekker van .
  4. Henk:
    Groetjes Henk en Joke